De gulle bisschop en de vrolijke Zwarte Piet verbergen een lugubere historische waarheid. Dat kan hen niet schelen, omdat ze puur op leugen berusten. Hier wordt een theater opgevoerd waarbij de kleinsten wordt wijsgemaakt dat dit allemaal echt is. Daardoor zinkt het nog dieper in de onervaren kinderzielen en nestelt het zich diep in het onderbewuste. Daar kun je later met nostalgie aan terugdenken.
Onschuldig is het daarom nog niet. Dat het net een bisschop is die het speelgoed, de taaitaai en de pepernoten brengt, is niet zomaar weg te zetten als een gezellig overblijfsel uit de oude tijd. In wezen gaat het om propaganda voor een wereldbeeld waarin een vadsige en wulpse elite vet werd betaald om af en toe met een wierookvat te zwaaien, pedofilieschandalen toe te dekken en het volk geestelijk te verknechten.
Sinterklaas feestelijk als kindervriend opvoeren, in een bisschopstoog, met kleuters op de knie, vormt een slag in het gezicht van alle slachtoffers van kindermisbruik, vanwege priesters en prelaten in alle katholieke landen die ongestraft blijven en ongestoord hun schaamteloze praktijken mogen blijven verderzetten, aangezien deze heerschappen boven de wet verheven zijn en hun zin mogen doen, ook als dat een funeste uitwerking op hun slachtoffers uitoefent.
Het vrijgeleide voor pedofiele schurken blijft onverminderd doorgaan en het houdt maar niet op. Daar mag ik nog aan toevoegen dat het om een mannenburcht gaat. De hele kerk enerzijds en anderzijds de sinterklaasvertoning. In die wereld komen geen vrouwen voor. Zwarte Piet is zichtbaar en mag nog meedoen, hoewel alleen als verknechte schertsfiguur, maar voor meiden is er helemaal geen plaats in de dolvrolijke kerk van de Sint.
Er is geen sinterklazien en er zijn geen zwarte mieten. Er zijn wel vrouwen die deze rol aannemen, maar dan spelen ze in wezen wel de rol van een man. Voor meisjes biedt het geen vooruitzicht om ooit de plaats in te nemen van die langharige man met de witte handschoenen en de flonkerende robijnring.
Het is een aspect van de kwestie dat te weinig aan bod komt, dat het qua gendergelijkheid ook scheef zit. Zwarte piet is zeker niet het enige probleem. Het hoofdvraagstuk is Sinterklaas zelf. Al draagt hij een jurk en lang haar, toch is hij onmiskenbaar mannelijk, te zien aan de baard en snor. Gevolgd door schertsfiguren in clownskostuum die het handwerk doen.
Recente bijdragen
De UVRM – Van natuurrecht naar mensenrecht
Het verschil tussen natuurwet, natuurrecht & mensenrecht Leestijd: 2-3 minuten. Natuurwet, natuurrecht en mensenrechten zijn nauw met elkaar […]
Natuurwet – Inleiding
Het idee dat de natuur zich gedraagt volgens vastliggende wetten, bestond al vóór de vijfde eeuw voor Christus. We moeten daarvoor terug naar de […]
Het natuurreservaat van Bandia
Het ligt op een halfuur rijden van ons huis in Somone, bij Saly Portudal in Senegal, een gemakkelijke rit over asfalt. Het reservaat zelf kan je […]
Geef een reactie