Eer en trouw
Drama in zeven taferelen met een voorafbeschouwing.
Voorafbeschouwing
Het speelt zich af in 1986 en het is het verhaal van een vrouw van vooraan in de zestig die net weduwe is geworden.
In de huidige vorm is het veeleer een theaterroman, of een luisterspel, geschikt om te lezen, of te horen, maar
te lang en te zwaar om op een avond te spelen. Wanneer het ooit tot een opvoering komt zal ik de tekst voornamelijk inkorten en nog wat theatraler maken, dan nu al het geval is.
Het valt dus een beetje lang uit voor een opvoering, maar ik dacht
het in eerste instantie zo te laten staan om het als beta-versie voor te schotelen voor een lezend publiek, maar ik blijf wel hopen dat het verhaal een keer de weg naar de planken vindt en dat het wel eens wordt opgevoerd.
De tekst moet maar voor
zichzelf spreken.
Iedere verwijzing naar bestaande personage is uit de lucht gegrepen.
We zullen vooraf de gekozen muziek, de personages en de decors op een rijtje zetten.
0.1 Muziekalbum
We geven hier de gekozen muziekfragmenten weer met bronverwijzing, een per bedrijf.
Er is niet toevallig gekozen voor Duitse nummers.
0.1.1 Junge komm bald wieder
0.1.1.1 Freddy Quinn
Junge, komm bald wieder, bald
wieder nach Haus,
Junge, fahr nie wieder, nie wieder hinaus!
Ich mach mir Sorgen, Sorgen um Dich,
Denk auch an morgen, denk auch an mich!
Junge, komm bald wieder, bald wieder nach Haus,
Junge, fahr nie
wieder, nie wieder hinaus!
0.1.2 Lili Marleen
0.1.2.1 Lale Andersen
Vor der Kaserne, vor dem grossen Tor,
Stand eine Laterne und steht sie noch davor.
So wollen wir uns wieder seh'n,
Bei der Laterne wollen wir steh'n,
Wie einst Lilli Marleen,
wie einst Lilli Marleen.
0.1.3 Ja, das alles auf ehr.
0.1.3.1 Uit de Zigeunerbaron van Johan Strauss Jr.
Als flotter Geist, doch früh verwaist,
Hab' ich die halbe Welt durchreist,
Factotum war ich erst, und wie!
Bei einer grande ménagerie!
Vom Wallfisch bis zum Goldfasan
Ist mir das Thierreich unterthan:
Es schmeichelt mir die Klapperschlange,
Das Nashorn streichelt mir die Wange,
Der
Löwe kriecht vor mir im Sand,
Der Tiger frisst mir aus der Hand,
Per Du bin ich mit der Hyäne,
Dem Krokodil reiss' ich die Zähne,
Der Elefant mengt in der Schüssel
Mir den Salat mit seinem Rüssel -
Ja, das Alles auf Ehr,
Das kann ich und noch mehr,
Wenn man's kann ungefähr,
Ist's nicht schwer - ist's nicht schwer!
Ja, das Alles auf Ehr',
Das kann er und noch mehr,
Wenn man's kann ungefähr,
Ist's
nicht schwer
0.1.4 Lied van trouw
0.1.4.1 Treuelied derde strofe
Ihr Sterne seid uns Zeugen,
Die ruhig niederschaun,
Wenn alle Brüder schweigen
Und falschen Götzen traun.
Wir woll'n Wort nicht brechen
Nicht Buben werden gleich,
Woll'n predigen und sprechen
Vom heil'gen deutschen Reich!
0.1.4.1.1 https://www.youtube.com/watch?v=rYjS5xb8KPQ
0.1.5 Um Mitternacht
0.1.5.1 Uit de Rückert-Lieder van Gustav Mahler (1860-1911), op gedichten van Friedrich
Rückert (1788-1866).
Um Mitternacht
Hab' ich gewacht
Und aufgeblickt zum Himmel!
Kein Stern vom Sterngewimmel
Hat mir
gelacht
Um Mitternacht!
0.1.6 Wunderbar
0.1.6.1 Zarah Leander
Wunderbar, wunderbar!
What a perfect night for love,
Here am I, here you are,
Why it's truly wunderbar!
0.1.7
Die Ballade von der sexuellen Hörigkeit
0.1.7.1 Uit de Dreigroschenoper van Bertolt Brecht en Kurt Weil.
Da ist nun einer schon der Satan selber
Der Metzger: er! Und alle andern: Kälber!
Der frechste Hund! Der schlimmste
Hurentreiber!
Wer kocht ihn ab, der alle abkocht? Weiber.
Ob er will oder nicht - er ist bereit.
Das ist die sexuelle Hörigkeit.
Er hält sich nicht an die Bibel. Er lacht übers BGB.
Er meint, er ist der größte
Egoist
Weiß, daß wer'n Weib sieht, schon verschoben ist.
Drum duldet er kein Weib in seiner Näh:
Er soll den Tag nicht vor dem Abend loben
Denn vor es Nacht wird, liegt er wieder droben.
0.1.8 Ich habe
genug
0.1.8.1 Cantate van Bach. BWV 82
Ich habe den Heiland, das Hoffen der Frommen,
Auf meine begierigen Arme genommen;
Ich habe genug!
Ich hab ihn erblickt,
Mein Glaube hat Jesum ans Herze gedrückt;
Nun wünsch ich, noch heute mit Freuden
Von hinnen zu scheiden.
0.2 Dramatis personae
Het verhaal begint bij het overlijden van Walter.
We maken achtereenvolgens kennis met zijn echtgenote (en voortaan zijn weduwe) Gonda Evenepoel, in gesprek met Erik Rafels, de huisarts, en Irma de moeder van Walter. Uiteindelijk zullen we ook meneer pastoor ontmoeten: Frans.
We stellen deze personages hier even voor:
0.2.1 Walter
Geboren 1921.
Walter Vandevoorde is een pensioneerde zakenman, bij het begin van het stuk op 65-jarige leeftijd
net overleden. Gestorven aan terminale respiratoire insufficiëntie, door toedoen van chronisch obstructief longlijden. In verstaanbare termen had hij ernstige ademnood ten gevolge van zijn rookgewoonte, en dat werd hem fataal.
0.2.2
Gonda
Geboren 1922.
Gonda Evenepoel is 64 en gepensioneerde apotheekbediende. Haar huwelijk met Walter heeft meer dan vijfendertig jaar stand gehouden. Zij zal in een lange reeks gesprekken haar hart luchten over haar leven. Zij is klein, koket
maar niet aantrekkelijk, en zij rookt.
0.2.3 Erik
Geboren 1956
Dertig jaar oud is Erik Rafels, en huisarts in Brussel. Hij speelt enigszins een dubbele rol in het stuk, als personage, maar ook als auteur. Af en toe zal blijken dat
we het verhaal door zijn ogen zien. Hij brengt ook zijn eigen problematiek mee, want het verhaal speelt zich af bij het begin van de aidsepidemie.
0.2.4 Irma
Geboren 1906
De moeder van Walter woont in het appartement boven dat van
het echtpaar. Zij is tachtig jaar oud. Zij vertolkt het verleden. Irma is nog van voor de andere oorlog en verstard in haar denkbeelden.
0.2.5 Frans
Geboren 1928.
De parochiepriester is 58 jaar. Priester, minzame figuur, niet
te groot, zacht en aardig steeds voorzien van een vriendelijke glimlach. Hij heeft zijn brevier in de handen.
0.3 Decors
Zeven bedrijven, zeven decors.
Dat is wat ik er me nu bij voorstel, maar het mag ook totaal iets anders zijn.
0.3.1 Een slaapkamer in een vol appartement. Een bed met een gestorvene.
0.3.2 De spreekkamer
van dokter Rafels De oude huisartsenpraktijk gevestigd in een ouderwets huis.
0.3.3 De woonkamer van Gonda Het appartement is volgestouwd met meubelen. Er is een eettafel met zes stoelen. Gonda zit aan de kop en de bezoeker zit links van haar.
0.3.4 Een chinees restaurant Het restaurantdecor laat toe verschillende dialogen met verschillende deelnemers vlot op elkaar te laten volgen.
0.3.5 Open deur dag Nieuwe spreekkamer: wit en modern. Staande receptie bij de plechtige
opening.
0.3.6 Een restaurant in Gooik Een prachtige dag in de lente. Mosselen eten in het Pajottenland, ten westen van Brussel.
0.3.7 Een wachtkamer in het ziekenhuis In het ziekenhuis bij het overlijden van Irma.
Eer en trouw volledig
Voor wie niet graag op de website leest ,is er de mogelijkheid
de volledige tekst van de theaterroman hier neder te laden in pdf formaat.
Verder lezen
- 21. jan, 2016
-
Rouwkapel
Wilt u ons feuilleton op de website verder lezen, klik dan hier in de titel en ga rechtstreeks naar het eerste bedrijf.
Meest recente commentaren